De havens van Antwerpen en Rotterdam moeten meer samenwerken, omdat groeimogelijkheden voor Midden-Europese markten in gevaar komen door Chinese investeringen in Zuid-Europese havens.
Dat zei topman Eddy Bruyninckx van het Antwerpse havenbedrijf in een interview met Het Financieele Dagblad maandag.
Het is volgens Bruyninckx een goed idee om bijvoorbeeld gezamenlijke overslagpunten te maken voor vervoer naar Centraal- en Oost-Europa. ,,We spelen elk onze rol, het is slimmer om gezamenlijk goederen te vervoeren naar Polen, Tsjechië of Hongarije”. Die landen hebben volgens de topman een hoger economische groeipotentieel dan verzadigde West-Europese markten.
De aanvoer van spullen uit China is van groot belang voor de Rotterdamse Haven. Bovendien is overslagbedrijf ECT, één van de grote spelers in de Rotterdamse Haven, eigendom van Hutchison Port Holdings, één van de bedrijven van de Hongkongse miljardair Li Ka-Shing.
China ziet Zuid-Europa als alternatief voor Rotterdam
China zelf kijkt echter met een schuin oog naar Zuid-Europa als alternatieve aanvoerroute voor Chinese goederen naar Oost-Europa. Zo is de Chinese staatsrederij Cosco in de race om een meerderheid te verwerven in de Griekse haven van Pireaus.
Ook zouden er plannen zijn voor door China gefinancierde snelle goederen- en passagierstreinen van Pireaus naar Belgrado en Boedapest. "Vanuit Zuid-Europa kan China op termijn de goederen sneller in Midden-Europa krijgen dan via Rotterdam of Antwerpen", schetst onderzoeker Frans Paul van der Putten van instituut Clingendael tegenover het FD.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl